Asset 1
TWB vertelt

Restaurant Misverstand

Gerben Jansen Casemanager Dementie
Lees voor Stoppen

Midden juli heeft senior casemanager dementie Gerben Jansen van Thuiszorg West-Brabant opnieuw zijn medewerking verleend aan het programma Restaurant Misverstand. Samen met collega casemanager Lilian Frijters van de King Arthur Groep begeleiden ze de deelnemers en mantelzorgers achter de schermen bij het televisieprogramma. In het programma worden jonge mensen met dementie uitgedaagd een compleet restaurant te runnen onder begeleiding van Johnny de Mol en chefkok Ron Blaauw. In deze blog vertelt Gerben over zijn ervaringen tijdens de opnames.

Het programma is nu voor het derde seizoen op de buis bij SBS6, ook dit jaar waren er 8 dolenthousiaste deelnemers, allemaal getroffen door een vorm van dementie. In het tweede seizoen zag je vooral veel verschillende vormen van dementie, zoals Lewy Body dementie en Fronto Temporale Dementie. Dit jaar werd vooral duidelijk dat dementie niet alleen mensen treft met alleen een praktische opleiding maar ook mensen met een breed opleidingsverleden.

Dit jaar waren de opnames in Bloemendaal vlakbij Zandvoort in Noord-Nederland, opvallend was het samenhorigheidsgevoel gelijk vanaf het begin. Het is een heel intensief traject zowel voor de deelnemers als de mantelzorgers en de crew. Het was soms best confronterend voor de mantelzorgers als zij zagen hoe hun partners of ouders vastliepen in hun werkzaamheden in het restaurant. Maar vooral werd duidelijk dat er nog heel veel wel kan ook al heb je dementie. Tijdens de opnames zag je de deelnemers groeien. Ze waren onder gelijkgestemden en fouten maken was niet erg. Er werd ook veel plezier gemaakt. We hebben veel en hard moeten lachen en af en toe een traan moeten wegpinken.

In de laatste week van september hebben we met het hele gezelschap alle afleveringen mogen zien, uiteraard mag ik daar niets over vertellen maar wat ik je wel kan vertellen is dat ik vooral enorm trots ben op deelnemers, wat hebben ze het ongelofelijk goed gedaan!

Er is nog steeds veel contact met de deelnemers, mantelzorgers en crew, we zitten samen in een WhatsApp-groep waar we bijna dagelijks berichten met elkaar uitwisselen. Door Alzheimer Nederland worden er regelmatig bijeenkomsten georganiseerd waar we elkaar weer kunnen zien.

Als casemanager dementie heb ik weer veel geleerd van de deelnemers van Restaurant Misverstand. Ze hebben mij vooral laten zien dat er nog zoveel kan ook al heb je de diagnose dementie. En hoe belangrijk het is om een goede dagbesteding te hebben samen met anderen. Het gevoel van erbij horen en er nog toe doen was voor de deelnemers erg belangrijk.

Ben benieuwd naar jullie reacties na het zien van de 6 afleveringen van Restaurant Misverstand.

Tekstgrootte aanpassen
Taal aanpassen