Blog: ‘Innovatie irritatie’

Er zijn dagen dat ik het gewoon echt niet snap. Ik ben druk bezig met de inzet van de Medido. Een heel handig apparaat waarbij de cliënt zelf de medicatie (weer) in kan nemen. En als de medicatie vergeten wordt dan krijgen wij een seintje en bellen we de cliënt om hem/haar eraan te herinneren. De cliënt kan zelf langer zelfstandig thuis wonen. Hoeft niet te wachten op onze medewerker die vaak 4 keer per dag langskomt om de medicatie aan te reiken, maar kan weer dingen zelfstandig. En in de tijd die vrijkomt kunnen wij weer andere cliënten helpen. Dit is zoals zorg bedoeld is. Zelf als het kan, overnemen als het moet.

De cliënten zijn supertevreden en de medewerkers ook, de zorgverzekeraar ook want we zijn ‘doelmatig’ bezig. Dit lijkt een goed nieuws verhaal, maar vandaag snapte ik het even niet meer.

Onze wijkverpleegkundige schat per cliënt in of de Medido ingezet kan worden. En overlegt dan met de apotheek (er moet namelijk een andere medicijnrol in). De apotheek geeft in hun systeem aan dat er speciale rol moet komen en de rest gaat automatisch. Twee weken later is de rol ter plaatse. Tot vandaag.

Een huisarts die apotheekhoudend is zegt tegen onze wijkverpleegkundige: ‘Ik geloof niet in de Medido. Mijn cliënt vereenzaamt hierdoor en ik wil graag dat jullie langs blijven komen.’ Ik moest dit even op me in laten werken.

De vier cliënten die aan het wachten zijn kunnen fluiten naar de Medido. De cliënten mogen niet zelfredzaam worden, één cliënt is zelfs alleen voor aanreiken van medicatie van ons afhankelijk. We zouden de zorg af kunnen bouwen naar helemaal niets. En nu? Geen idee. Ik hoor graag hoe we nu verder moeten.

Mocht je de oplossing hebben. Mail me op jvginkel@twb.nl of bereik me via Twitter of LinkedIn.
Ik hoop dat we snel de cliënten kunnen helpen met het antwoord op hun hulpvraag. Zodat wij weer meer andere mensen kunnen helpen die nu wachten op zorg van onze zorgtoppers.

Jacqueline van Ginkel