Blog: Het verschil van de thuiszorg (Ssssssssst……lees maar even verder)

De afgelopen weken is er geen dag voorbij gegaan of de thuiszorg als sector en de mensen die er werkzaam zijn, kregen het zwaar te verduren. Schreeuwende koppen, zonder nuance.

Inspectie grijpt niet in bij falende thuiszorg
Thuiszorgorganisaties kunnen ondermaats blijven presteren zonder dat de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) ingrijpt. Dat concludeert de Consumentenbond na bestudering van 50 inspectierapporten.”

Een kop als deze scheert alle thuiszorgorganisaties over een kam en helpt niet mee om het vertrouwen in de sector en alle medewerkers die hierin werkzaam zijn te vergroten.
Een nuancerende toelichting van de IGJ volgde al snel: “Deze nieuwe toetreders zijn op dit moment nog niet verplicht om zich vooraf te registreren. In veel gevallen gaat het om zorgaanbieders met een klein aantal cliënten die ongecontracteerde zorg verlenen. Verder bieden veel thuiszorgorganisaties ook of in hoofdzaak wmo-zorg. Dan ligt er voor het toezicht ook een taak bij de gemeenten. Uiteraard heeft iedereen recht op goede zorg, wat de meeste thuiszorgorganisaties ook verlenen.”

In tijden van vakantie komen deze koppen ook steevast groot op de voorpagina’s:

Extreme personeelstekorten in de thuiszorg tijdens zomermaanden
Het personeelstekort in de thuiszorg is deze zomervakantie nog erger dan vorig jaar. Thuiszorgorganisaties zijn hierdoor genoodzaakt om individuele zorg aan cliënten te verkorten, vakanties van personeel in te korten en daarbij worden families van medewerkers gevraagd om in te vallen, zegt V&VN. Momenteel staan honderden functies in de thuiszorg open. Dat meldt NU.nl.”

Een ZZP’er in de thuiszorg voegt er aan toe: “Een bittere business. Je werkt alleen, je hebt geen tijd voor gezelligheid of koffie met je cliënt. Die worden er van dit systeem ook niet leuker op, ze gaan je claimen en eisen hun recht op het zorgmoment op. Iedereen loopt weg uit de thuiszorg.”

Hier doen we het voor, vaak in alle stilte en zonder geschreeuw….(Sssssssst)
Je zou bijna gaan geloven dat alle ‘roepers’ gelijk hebben en we er met elkaar maar een rommeltje van maken… Totdat ik afgelopen week een brief ontving van een mantelzorger. Ze had alle commotie die ik opsomde ook gelezen en wilde een tegengeluid laten horen:

“Onlangs verschenen er publicaties in de media als zou de Thuiszorg (nadere informatie werd niet gegeven) niet goed functioneren. Welnu, ik voel de behoefte hierbij een tegengeluid te laten horen. Omdat het met mijn man steeds slechter ging, is hij ongeveer 6 weken geleden opgenomen in het Bravis ziekenhuis waar hij nu verblijft, zulks in afwachting van opname in het verpleeghuis.
Of het zover komt is de vraag, niet alleen vanwege zijn steeds verslechterende toestand maar ook gezien het feit dat er in heel West-Brabant geen goede verpleeghuiszorg voorhanden is van het niveau dat mijn man nodig heeft.
Dit laatste staat in schril contrast met de ervaring, de inzet, de know how, het enthousiasme en vriendelijkheid die wij gedurende het afgelopen jaar mochten ontvangen onder andere van de medewerk(st)ers van uw organisatie.”

Tijdens de ‘grote vakantie’, bij extreem weer, midden in de nacht, op feestdagen en in de weekenden zijn we er voor iedereen die ons nodig heeft. Geruisloos, professioneel, deskundig en zeer enthousiast. Dat is de thuiszorg. Misschien moeten we zelf wat harder schreeuwen, voor een juist tegengeluid.

Christ-Jan Danen
Lid Raad van Bestuur